lørdag 8. august 2009

Bellini – en sommerlig ferskendrøm

Fig. 1 - BellinipartmedBellini er navnet på en italiensk cocktail som nyter klassikerstatus og har fått nyvunnet popularitet etter at fire damer i en TV-serie ved navn Sex og singelliv sippet/skylte ned en raus mengde glass av denne, gjerne til søndagsbrunchen. For de historieinteresserte kan jeg fortelle at drinken ble oppfunnet av en herremann og bartender ved navn Guiseppe Cipriani som på 30-tallet jobbet på det kjente etablissementet Harry’s bar i Venezia. I et romantisk øyeblikk lot han seg forføre av et maleri av 1500-tallsmaleren Giovanni Bellini. Guiseppe ble så inspirert av fargen på togaen til en helgen Bellini hadde malt, og grep fatt i det beste han visste, -hvite ferskener og en flaske prosecco. Resultatet fikk navnet Bellini og kunsten lever videre!

For å lage en autentisk bellini trenger man hvite ferskener. Jeg har fått sansen for de flate fersknene som er sesongvare men finnes hos glade grønnsaksforhandlere nå på sommeren. Fy flate, disse er gode! (Sorry, jeg klarte ikke å dy meg).

Bellini

Hva mer? Jo en flaske prosecco som er italiensk musserende vin. That’s it!
Hurra, denne vant jeg på vinlotteriet på jobben og snart skal den gjøre nytte for seg.

Bellini
Slik gjør man. Del fersknene i to og fjern steinen inni.

Bellini

Fersknene går oppi blenderen sammen med et par isbiter.

Bellini

Blend! Nå ble jeg faktisk litt rørt av den nydelige fargen

Bellini
Fordel ferskenpuréen i avkjølte glass..

Bellini

Fyll opp med prosecco..

Bellini

Rør litt rundt..

Bellini

…Og nyt!

6 kommentarer:

  1. nam nam ....
    det var en god idé - tror jeg må prøve det !
    takk for tipset

    SvarSlett
  2. Takk Elm! Tipper fersknene er gode i din del av verden:)

    SvarSlett
  3. Dette så nydelig ut! Svært fristende å lage seg :)

    SvarSlett
  4. Absolutt Smukke! (Men vente til freddan:)

    SvarSlett
  5. Kjempeglad for å ha funnet bloggen din. Veldig lekkert!

    Hilsen Heidi

    SvarSlett