søndag 15. februar 2009

Hunters Pie - finnes det elg i England?

For et par heldig utvalgte er elgjakta et av årets høydepunkter. Høsten er på sitt aller mest høstlige og den nordnorske vinteren står for døra. Morgendisen ligger ennå lavt over over myrene når de lokale grunneierne og jegerne i bygda samles for å avtale dagens jakttaktikk. Elghundene vet hva som er i gjære, og walkietalkiene er ladet. For disse barskingene er dette rekreasjon og fellesskap.
For meg inkluderer ikke nødvendigvis rekreasjon kaliber 308. Jeg holder meg til pledd på sofaen og P2 på podcast, derav kan vi nok konkludere med at jeg er bedre egnet som kantarellplukker enn jeger.

Min far har vært jeger i en årrekke, noe som i fjorårets elgjakt resulterte i fire dyr. Som heldig datter betyr det at jeg får snike til meg litt viltsnadder, og jeg har en mistanke om at det i mer enn én norsk fryseboks befinner seg elgkjøtt.

Hvordan skal man så tilberede elg? I tillegg til steker, kokekjøtt og biffer er det mange som lager kjøttdeig, noe som er veldig anvendelig og godt. Utfordringa er å bevare den milde viltsmaken. Elgkjøttdeig er base for min fornorska, eksklusive versjon av den engelske tradisjonsretten Shepherds pie som består av lammekjøttdeig. Med elgkjøttdeig blir det selvsagt Hunters pie!
Jeg måtte spørre Asbjørn, - finnes det elg på de britiske øyer? Sannsynligheten er liten, for da hadde nok britene for lengst kommet på denne vidunderlige elg- og potetmoskombinasjonen og servert den på alle landets puber.



Hunters pie
500 gr elgkjøttdeig
1 løk
1 gulrot
1 boks mais
3 dl oksebuljong (eller elgkjøttkraft for de som heldige innehavere av denslags)
2 ss hvetemel
krydder/urter: timian, oregano og basilikum (ferske urter eller tørket krydder)
salt og pepper

Finhakket løk og terninger av gulrot surres mykt i panna sammen med olje eller smør. Tilsett elgkjøttdeigen og stek mengden i to omganger. Bland inn mais, smak til med salt, pepper og krydder og rør deretter inn hvetemelet. Når blandinga har fått lov til å surre litt tilsettes krafta. La koke i 15-20 minutter til sausen tykner.

Potetmos
750 gr poteter
1 dl melk
1 dl matfløte
1 ss smør
malt muskattnøtt, salt og pepper

Kok potetene møre med skallet på og skrell de. Bruk en stapper og mos potene. Bland inn fløte, melk og smør og smak til med salt, pepper og muskat.



Ha kjøttblandingen i en stor ildfast form eller i mindre serveringsformer. Sprøyt potetstappen ut over kjøttblandingen eller bre den pent utover. Jeg hadde litt revet, hvit engelsk cheddarost over potetstappen før gratinering.
Stekes på midterste rille i stekeovnen ved 180 grader i 30-40 minutter, eller til toppen er gylden. Server med ovnsbakte grønnsaker og mors hjemmelagde tyttebærsyltetøy.

For å ivareta det britiske alibiet kan en skotsk lager anbefales.

God søndag!

2 kommentarer:

  1. Så flotte ildfaste former, kan jeg spørre hvor du har fått tak i de? Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Hei Ingeborg! Hjerteformene i stentøy er i merket Le Creuset. Jeg har sett dem i flere kjøkkenbutikker men Glasmagasinet vet jeg har dem i likhet med kjeler og stekepanner i samme merke. De oransje støpejernsgrytene til LC har fått en liten renessanse både grunnet god kvalietet og den fine, litt 70-talls oransje fargen. Ønskelisten her er lang..
    En fin uke ønskes deg også!

    SvarSlett