søndag 3. mai 2009

Tequilapopcorn med lime

Går det virkelig an å ha glede av tequila på en måte som ikke involverer vikingehjelm, Magaluf og ketchupsangen? I følge min kjære er det mulig, og han påstår det finnes kvalitetstequila det går an å nippe til på lik linje med cognac. For meg et hittil ukjent fenomen.
For ei tid tilbake fant jeg en kul popcornoppskrift på en blogg som het 101cookbooks som igjen hadde oppskriften fra denne boken. Mye spennende kan gjøres med popcorn i tillegg til det obligatoriske drysset med salt.
Oppskriften er gjengitt sånn omtrentlig med et par små modifikasjoner.



Du trenger:
200 gr upoppet popcorn
2 ss vegetabilsk olje
50 gr usalta smør
5 ss tequila
4 ss limejuice
1 ss revet limeskall
2 ts kumin
1,5 ts paprikapulver
1,5 ts salt
1/2 ts malt pepper

Varm opp den vegetabilske oljen i en stor kjele. Tilsett popcorn og rist på gryten. Rist innimellom til popcornet begynner å poppe og skru ned varmen.

Smelt smøret og tilsett limejuice, tequila og revet limeskall. Bland sammen.

Bland sammen kumin, paprika, salt og pepper til en kryddermix.

Nå en det optimalt å ha en papirpose, for da kan smakene ristes sammen sammen med popcornet for å få en jevn fordeling. Jeg hadde ingen papirpose, så istedet kledde jeg et bakebrett med aluminiumsfolie og lagde kanter, helte i popkornet og sprinklet over smør/lime/tequilamixen med en skje. Dryss deretter over kryddermix, alt sammen eller litt mindre alt avhengig av hvor mye smak du vil ha.

Varm opp ovnen til 200 grader, og skru av. Nå skal popcornet tørkes litt. Spre det jevnt utover på bakeplaten og tørk på ettervarme i 3-5 minutter.

5 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg liker også å gjøre litt mer ut av popcornet enn å kun ha på salt. Karamellpopcorn er en favoritt.

    SvarSlett
  2. Hm, spennende!! For meg har bare popcorn vært popcorn før nå! Skal teste ut noe nytt neste gang!!:)

    SvarSlett
  3. Vel, Tequila er ikke min favoritt, men det hadde jo vært artig å teste denne en gang. Spicy popcorn er jo godt :)

    Kjempefin den bollen du har det i!

    SvarSlett
  4. Fantastisk dette må jeg prøve!
    skal faktisk servere det på innflyttingsfest,da blir det nok hæla i taket og tenna i tapeten;)
    Prøv forresten popkorn med kanel og litt salt,substitutt til godis:)

    SvarSlett
  5. Tequilapopcorn bør bli en vinner på festen.
    Skål!

    SvarSlett