fredag 5. juni 2009

En norsk gris i Junaiten og historien om en tårevåt flytur

Jeg liker å tro at min oppvekst med få barn men desto flere dyr har preget meg til å sette umåtelig stor pris på våre firbente venner. Selv om mine foreldre kun hadde gårdsdrift med sauer mine fire første leveår, har jeg allikevel vage men gode minner om store runde sauer, den fornøyde lyden av drøvtygging og hvite saltsteiner plassert rundt omkring på marka.


Livet på Lauveng, 1984.

Jeg lovte en historie om en flytur. For et par år tilbake satt jeg på flyet og kom over en artikkel om Grøstadgris i flymagasinet. Grøstadgris er merkenavnet på den økologiske frilandsgrisen som holder til på Grøstad gård i Ski i Akershus, fikk jeg vite.
På det tidspunkt var ikke øko-fokuset spesielt stort i Norge, heller ikke i min bevissthet, men den lykkelige Grøstadgrisen smeltet hjertet mitt. Selvsagt skal grisene få lov til å ha masse tumleplass ute der den kan rote rundt i jorda, det er jo nettopp det som gjør en gris lykkelig! Grisen velger selv hvordan den legger opp dagen. Vil den ta en lur i sola eller ta et gytjebad gjør den det. Vil den heller ta en skogstur og grave etter røtter gjør den det. Masse plass, økologisk fôr og et rent naturlig sluttprodukt. Til og med jeg vil flytte inn på Grøstad gård! Der og da ble jeg så glad over denne fornuftige omtanken for dyrene og deres behov at jeg måtte snufse litt, sikkert til mine medpassasjerers forundring. Siden det har jeg talt varmt om Grøstadgrisen. Jeg har skrevet om økologi før og mener kort oppsummert at alle gode valg teller.

PS: prøv den tørrsalta Grøstad-baconen og benevnelsen sprøtt vil få et nytt perspektiv.


En glad gris. Bilde lånt fra grøstadgris.no


Fredagsmiddagen pølser i brød -En norsk gris i Junaiten

Hvem i all verden finner på å bruke to timer på å lage pølser i brød til middag på fredagskvelden? Null problem når hensikten er å prøve og gjenskape verdens beste pølser slik de serveres fra pølsebodene utenfor Red Sox' hjemmestadion Fenway Park i Boston med grove, grillede pølser, sennep og en myk, søtlig løkpaprikamix på toppen.

Pølsebrødene i New England i USA har hvite ustekte kanter. For gærninger finnes egne pølsebrødformer til dette, men for resten av oss funker brytebrødprinsippet helt greit. Når de uttrillede deigemnene legges til heving i forma legges de passe tett slik at de heves og stekes kant-i-kant og dermed vokser sammen. Dette pølsebrødet gir en et usedvanlig solid spisegrep.

Ingredienser til pølsebrød
450 gr hvetemel
2 ts tørrgjær
2 ss sukker
25 gr potetmel
1,5 ts salt
2 ss mykt smør
1 sammenpisket egg
2 dl vann

Forhev deigen, trill ut emner på ca 120 gr og etterhev. Pensle emnene med vann og stek ved 200 grader i ca 15 minutter til brødene er gyldne og fine. Når brødene er avkjølte kan en skjære et langsgående snitt i toppen.

Løkmix Fenway Park

1 stor gul løk
1 rød paprika
3 fedd hvitløk
Et par ss olivenolje
salt og nykvernet pepper

Løk og paprika skjæres i strimler og has i en ildfast form. Ha i knuste hele hvitløksfedd, olivenolje og salt og pepper. Bland sammen og stek i ovn til løken er gylden og myk.



Tid for hotdog! Snitt skinnet i grøstadpølsene og legg på grill eller i grillpanne. Jeg kan anbefale de ungarske pølsene, krydrete og saftige. Grillet pølse legges i pølsebrødet med raust med god sennep og løkpaprikamix. Nå har du smaken av Fenway i stua.

2 kommentarer:

  1. "Gladgris" fikk plutselig ny mening. Fantastisk bilde. Og et veldig viktig tema.

    SvarSlett
  2. Egentlig var det akkurat det som ble sagt i kommentaren til Janne Marijke det jeg ville si også. Selv jeg ble litt tårevåt av det du skrev her om lykkelig gris.

    Min 4-åring går i barnehage på landet og de har i hele år hatt fokus på hvor maten kommer fra. De har besøkt fjøs, grisehus, hønseri, møller og laget mat etter temaet de er inne i. For en fantastisk årsplan synes jeg. Ungene nå trenger å ha kontakt med dyra, vite hva vi får fra de forskjellige. Tenk så leit at en 10-åring kan svare at melk og egg kommer fra butikken...

    SvarSlett