søndag 18. januar 2009

Pizza med aubergine



Aubergine gir meg alltid den gode Hellas-følelsen.

Pizza med aubergine

Pizzadeig:

450 gr hvetemel
1 ts salt
1/2 pose tørrgjær eller 25 gr ferskgjær
3 dl vann
2 ss olivenolje


Det tørre blandes. Bruker du ferskgjær blandes den ut i fingervarmt vann. Bruker du tørrgjær blandes det med det tørre. Tørrgjær trenger litt varmere vann enn ferskgjær. Jeg bruker kjøkkenmaskin med eltekrok for å få en glatt og fin deig, men vanlig knaing kan medføre hotte biceps. La heve til dobbel størrelse mens du kaster deg over fyllet.

Fyll:
Tomater
Hvitløk
Kylling (jeg brukte grillet, strimlet kylling med rå funker like bra, den bør isåfall forstekes)
Aubergine
Ost (dagens ost: Jarlsberg)
Kryddermix timian, persille, rosmarin og oregano
Litt fersk, strimlet bladpersille til pynt

Her er det ingen heksekunster annet enn skiving (tomater og hvitløk), strimling (kylling) og riving (ost). Auberginen derimot trenger litt ekstra behandling før den går på pizzaen. Strimle auberginen og dryss over finsalt. Plassér i en sil over vasken i 20-30 min. Saltet trekker ut vannet og forhindrer druknet pizza. Når du ikke klarer vente lengre skyller du auberginen i vann og tørker den med kjøkkenpapir. Sleng bitene over i den varme grillpanna di og la de bli gjennomstekte. Kvern over litt pepper.
Pizzabunn kjevles ut og herlighetene legges utover. Før pizzaen går inn i ovnen liker jeg å pensle kanten med olivenolje for å få den fin og sprø . Stekes ved 220 grader i ca 15 min eller til osten er smelta med fin gylden farge.

Neste gang prøver jeg med pinjekjerner til denne!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar