søndag 25. januar 2009

Wok'n'roll

Min sedvanlige wok har historisk sett innehold kylling og grønnsaker og en ganske så enkel saus bestående av sweet chili og soyasaus. Bruken av sweet chilisaus kan ta litt overhånd siden den har en egen evne til å gjøre mange måltider litt mer spennende i smaken men også gjør mange måltider veldig like. Dagens wok er litt mer forseggjort med noe så originalt som en saus med aprikossylteøy, tro det eller ei.
Den originale oppskriften inneholdt corn starch noe som i mitt hode ble til molasses (det er tross alt søndag, dvs dagen efter lørdag). Etter noen runder på de små søndagsåpne butikkene i Torggata gikk det etterhvert opp for meg at corn starch ikke er en sirup men maismel. Maizena hadde jeg heldigvis i spiskammerset, så en potensiell sirupfadese ble unnverget.

Ved å vende kyllingbitene i maizena før steking får retten en litt annerledes vri. Dessuten er det gøy å steke kyllingbitene for de blir puffy og hopper i stekepanna.



Honning-aprikos-sesamkylling Til 2 pers.

Saus (tips: for de som liker masse saus på risen sin kan det lønne seg å lage dobbel porsjon og servere ekstra ved siden av).

2 ss honning
3 ss aprikossylteøy (ikke gelevarianten, helst typen med biter av aprikos)
1 ss finhakket fersk ingefær
2 ss sesamfrø (jeg brukte 1 ss lyse og 1 ss sorte)
5 ss saltredusert soyasaus

Alle ingredienser blandes sammen i en skål og settes tilside.


2 kyllingfileter skjæres i passe små biter og saltes lett før de vendes i maizenamel. Rist bort løst maizenamel og stek bitene gyldne i wokpanna med vegetabilsk olje, -jeg sverger til solsikkeolje som tåler høy temperatur. Stek kyllingen i to omganger og la ferdigstekte biter renne av på kjøkkenpapir.

Følgende grønnsaker skjæres opp tynt og wokes;
1 liten løk
1 squash
2 vårløk
Tilsett deretter ½-1 ts chilikrydder og 1 fedd presset hvitløk.

Vend inn kylling og saus og varm alt opp til kyllingbitene er gjennomvarme. Serveres med ris. Nommis!

1 kommentar:

  1. Mmmmm, dette ser kjempegodt ut! Kjempefin blogg du har, gleder meg til å følge den videre. Morsomt at du linker til meg, jeg har også linket til deg! ;)

    SvarSlett