torsdag 28. mai 2009

Quinoa del 2: Quinoagrøt -en frokost erobrere verdig

Korstoget for quinoa fortsetter her på Glade dager! Quinoagrøt er en kjempebra start på en hvilken som helst dag der store ting skal utrettes. I pinsehelga stod vårrengjøring av leiligheten på programmet og det inkluderte også rydding i loftsboden. Boden - dette mørke stedet der absolutt alt mellom himmel og jord blir stappet inn mens man ber om at døra fremdeles vil la seg lukke. Vi dro ut alt som var der inne og naboen som også hadde rydding på agendaen og kom opp på loftet med en pappeske, hevet øyenbrynene da han så tilstanden. Jeg tolker det dit hen at han fikk en positiv overraskelse over hvor mye boden egentlig rommer.

Quinoagrøt er frokosten jeg skulle ønske jeg hadde spist morgenen før hver eksamen. Med sitt høye proteininnhold og sunne fett får den hjernen til å ta et byks og gjør at både gangetabellen og byer i Belgia sitter som et skudd.

Istedet for sukker som søtningsmiddel brukte jeg grønne rosiner og honning. Grønne rosiner finner en ofte i innvandrerbutikker. Hvis du lurer på hva i all verden grønne rosiner er kan jeg fortelle at de kommer fra Iran, Afghanistan eller Pakistan der de kalles for kishmish eller keshmesh. I motsetning til vanlige rosiner som tørker i sola tørkes kishmish-rosinene i skyggen, derav bevarer de mer av sin naturlige farge.



Quinoagrøt -vidunderfrokosten for den som skal utrette meget

Du trenger:
3/4 dl quinoa
1/2 dl vann
2 dl melk
Kanel
Grønne rosiner
honning
naturellyoghurt
banan

Slik gjør du:
Skyll quinoaen godt i kaldt vann. Ha over i en kjele og kok sammen med vannet til all væsken er absorbert. Tilsett melk og noen dryss med kanel og la småkoke i 10-15 minutter mens du rører med jevne mellomrom. Tilsett rosinene mot slutten av koketiden. Legg opp i skål og hell litt honning over grøten sammen med en skje yoghurt og noen skiver banan.

Ønsker deg en produktiv dag:)

3 kommentarer:

  1. Jeg skal teste dere for byer i Belgia etter hvert. Alle mann til grøtgrytene!

    SvarSlett
  2. Haha! Det er bra!! (Løper og henter sleiva)

    SvarSlett
  3. Dette så jo utrolig godt og lekkert ut, fint å lese om quinoa. Jeg prøvde selv å koke de til middag en gang, men fikk det ikke helt til. Skal prøve ut dette!

    SvarSlett