tirsdag 31. mars 2009

Hjemmelaget fiskegrateng

Mammas hjemmelagde fiskegrateng er noe av det beste jeg kan få. Dette er norsk sikringskost på sitt aller beste. Nå klarte en av kattene å velte en bolle med eggehvite ned fra kjøkkenbenken midt i matlaginga, noe som medførte en del hoing og skriking fra min side, bortsett fra det gikk det hele rimelig greit til tross for at dette var mitt første forsøk på hjemmelaget fiskegrateng. Mamma og Findus har tross alt hatt monopol frem til nå.



Du trenger:

400 gr torskefilet
3 egg
2,5 dl melk
1 dl vann (kokekraft fra fisken)
2 dl makaroni -gjerne fullkorn
1 løk
1 raus ss smør
2 ss hvetemel
1 dl brødrasp
50 gr revet ost, eks. jarlsberg
salt, pepper, revet muskatnøtt
litt frisk persille

Slik gjør du:
Trekk fisken i lettsalta vann sammen med noen hele pepperkorn. Er fisken tint tar det ca 15 min. Øs opp fisken og del den opp i små biter, bruk fingrene.

Kok makaroni til den er al dente og kjøl ned i kaldt vann.

Saus: Surr den finhakkede løken i smøret, men pass på at det ikke blir brunt. Når løken er blank tilsettes hvetemelet. Rør til du har en fin jevning. Ha i melk og kokekraft fra fisken og rør til en jevn saus. La sausen koke i ca 10-12 min til melsmaken forvinner. Trekk kjelen av varmen og pisk inn eggeplommene og smak til med salt, pepper og muskat.

Eggehvitene piskes stive sammen med et kryddermål salt.

Nå skal alt blandes. Ha fisk og makaroni i en stor bolle. Bland i sausen. Ta en smakssjekk og se om det trengs mer salt og pepper. Vend inn de stivpiskede eggehvitene.

Ha blandingen over i en smurt ildfast form. Strø over brødkrum og eventuelt litt finhakket fersk persille. Stek gratengen på 180 grader i 30 minutter på midterste rille.

Kan serveres med kokte poteter og en smørklatt eller en grønn salat og revne gulrøtter.

7 kommentarer:

  1. Hørtes god ut. Neste gang kan du også prøve min (farmor sin) oppskrift på fiskegrateng! Sjekk den ut på www.grassonion.blogspot.com :)

    SvarSlett
  2. Hei hei. Vi har faktisk laget fiskegratengen. Og jo... Den ble veldig god, men jeg har et lite spørsmål. Vi fulgte oppskriften og konkluderte med at det var vannvittig mye makaroni og den ble litt tørr. Men med en sideorder med litt ekstra saus ble den knallgod. Er fire desiliter makaroni kanskje litt i overkant?

    Hilsen Erik Einscmecker

    SvarSlett
  3. Heisann Einsmecker! Det kan være 4 dl er litt mye hvis man bruker normal makaroni. Nå brukte jeg en stor/grov variant med mye luft i inni tunnelen (beklager den vulgære forklaringa mi), og i en logisk verden vil jeg tro at den minste/normale makaronitypen gir en mer kompakt masse og dermed suger til seg mer saus. Dessuten, verden har bare godt av litt mer saus. Så, ja takk til ekstra saus, sier jeg! Vi får perfeksjonere gratengskillza våre.

    SvarSlett
  4. Jøss, så morsom makaroni du bruker da... ;-)

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Kjære oppvakte blogglesere. Oppskriften er moderert. Mengde makaroni er redusert fra 4 til 2 dl. Bruker du den største typen makaroni kan mengden økes litt.

    SvarSlett
  7. Mmmmm, ser deilig ut. Skal teste den ikveld. Takk for oppskrift :)

    SvarSlett