lørdag 7. mars 2009

Squash fries - utfordrer poteten til duell



Poteten er min beste venn. Jeg går aldri lei dens utallige variasjonsmuligheter og måten den evner å passe sammen med nesten alt. I denne retten prøver grønnsaken squash å ta over for poteten som tilbehør til lørdagsbiffen. Squashen klarte det med glans. Ikke et dårlig førsteforsøk, langt derifra. Jeg savnet faktisk ikke poteten et øyeblikk.

En av de smale ingrediensene i denne oppskriften er løkpulver. Under forrige ukes omorganisering av kjøkkenskap ble jeg litt gastrosnobb og lo på en særs snøftende måte da jeg fant et glass med løkpulver i krydderiavdelingen. Asbjørn må ha brakt dette glasset med seg inn i ekteskapet og det har blitt stående urørt. Jeg erklærte høyt og tydelig at denslags ville jeg aldri ha funnet på å kjøpe selv og gjemte det bakerst i skapet (i likhet med Slayersamleboksen hans som ikke lenger får ha æresplassen i bokhylla, men er forvist til et skjult avlukke). Typisk kvinnfolk, ut med Slayer, inn med duftelys! Da dagens oppskrift foreslo å bruke løkpulver kastet jeg inn håndkleet. Sånn er livet, man kommer tross alt ingen vei uten å inngå et kompromiss nå og da.

Ovnbakte squah fries
til 2 personer



1 squash
1 egg
2,5 dl griljérmel (brødkrum)
1,5 dl revet parmesan
løkpulver eller andre krydderier man liker
salt

Sett ovnen på 200 grader og gjør klart et stekebrett med bakepapir.

Skjær squahen i staver. Gjør klar to skåler, en med det sammenvispede egget og en annen med blanding av griljérmel, revet pamesan, løpulver og litt salt.

Dypp squashstavene først i eggeblandinga, deretter i brødkrumblandinga.
Plasser stavene utover på stekebrettet og bak i ovnen i 20-25 minutter til squashen er myk inni og utsiden er gylden og sprø.

Ovnsbakte squashfries passer godt sammen med entrecôte.
Romtemperer biffene og stek de i en blanding av smør og olje, krydre etterpå med salt og pepper. Mens kjøttet hviler kan du lage denne veldig enkle og klassisk franske entrecôtesausen; behold stekefettet i panna og smelt ned blåmuggost. Tilsett noen spiseskjeer med rømme og rør til du har en jevn saus. La koke litt til det tykner og smak til med litt pepper. Salt er oftest ikke nødvendig siden blåmuggost ofte er passe salt.

1 kommentar: