søndag 22. februar 2009

En overraskelse i posten



For et par uker siden skrev jeg om mitt besøk på Smak 09'-messa og deriblant om Figgjo's fine stand. Jeg slo av en lang og hyggelig prat med deres utsendte representant, Marthon, om alt det flotte de har laget gjennom årenes løp. I omtrent 7 år har jeg samlet på servisene deres, dog ikke på den fanatiske måten. Et trenet loppisøye ser Figgjo-utrykket på lang vei, og loppisjegeren kan smile tilfreds etter å ha fått sin mistanke bekreftet når koppen eller tallerkenen snus oppned og den velkjente logoen lyser imot en.

Uten hell har jeg søkt på nettet for å finne en katalog over Figgjos innholdsrike produksjon, så da sjansen bød seg var det naturlig å spørre om det fantes noe slikt. Marthon ble kanskje litt overraska over min litt nerdete interesse for arbeidsplassen hans, men joda, han trodde da han hadde noe jeg kunne ha interesse av.

På fredag kom overraskelsen i posten, -Figgjos flotte jubileumsbok som ble laget til deres 60-årsjubileum i 2001 sammen med et hyggelig brev. Boka viser de mest kjente designene fra 1941 frem til nyere tid. Det ble reine julaftenstemninga på kontoret!
Så utrolig hyggelig å få en slik gave. Takkekort er på vei.

Jeg tror de aller fleste nordmenn har et forhold til Figgjo, og jeg er stolt over at det er norsk. Det kokte egget smaker definitivt best når det kan spises fra et figgjo-egggeglass fra 1974! Det er med andre ord ingen grunn til å skule til våre naboland for å finne topp design. Jeg skulle bare ønske at Figgjos designere og formgivere var like kjent for nordmenn som Arne Jacobsen er for danskene og Alvar Aalto er for finnene.

På bildet:
En gave fra min kommende svigermor Wenche; Turi design terrin Clupea, produsert 1965-1975.

"Kafeteriakopp" med asjett, 1973. Sett med seks, kjøpt på Solvolds brukthandel, Finnsnes.

2 kommentarer:

  1. Den jubileumsboka vart eg ganske så misunnelig på. Figgjo er fint. Driv å samlar litt eg også.

    SvarSlett
  2. Heldiggris! Har en del Figgjo jeg å nå, men kjenner jeg ikke får nok ;) Kunne tengt meg å sett den boka....

    SvarSlett