torsdag 5. februar 2009

Kokosboller

Kollegaen min heter Pål. Han er en veldig snill kar og har ordnet med 20 kilo kongekrabbe til sommerens bryllyp. I morra reiser Pål på tre ukers ferie til Barbados, så jeg ville gjerne gjøre noe hyggelig for han siste arbeidsdag før ferien som takk for kongekrabben.
Pål er over gjennomsnittet glad i kokosboller og har fortalt meg om kokosbollene moren hans pleide å lage. Han spør omtrent ukentlig om ikke jeg kan bake noe og ha med på jobb, så i dag ville jeg overraske ham med noe godt. Han ble veldig glad og fikk med seg et par stykker hjem som proviant til flybussen i morra tidlig!



Kokosboller (garantert nok til 7 søtsugne arbeidskamerater)

Du trenger:
6 eggehviter
175 gr sukker (helst finkornet f.eks. Tate & Lyle's)
9 gelatinplater
Mariekjeks (jeg brukte omtrent 1/2 pakke kjeks)

Sjokoladeglasur:
3 plater mørk kokesjokolade
3 dl kokosmasse
45 gr delfiafett

Sørg for at eggehvitene har romtemperatur før du setter igang å piske de stive sammen med sukkeret. Gelatinplatene bløtes i kaldt vann noen minutter til de er myke. Klem så ut vannet og smelt gelatinen i en liten kjele.
Kjøl ned gelatinen noe etter smelting og hell over i marengsmassen i en tynn stråle under kraftig visping.

TIPS: Er du redd for at gelatinen skal klumpe seg når du har den over i eggehvitemixen? Riktig temperatur er nøkkelen til suksess. Eggehvitemassen og gelatinen bør ha omtrent lik temperatur når de blandes, så romtemperer hvitene og kjøl ned geltinen litt etter smelting, så unngår du en klumpekrise.

Ha massen over i en sprøytepose og sett på en fin stjerneformet tyll.

Mariekjeks plasseres på ei bakerist. (Tips: Ha bakepapir under risten, for her skal de snart søles med sjokkis, big time).

Eggehvitemassen sprøytes ut i passe fine topper.
Sett kaldt i kjøleskapet. Imens smeltes sjokoladen i vannbad sammen med delfiafett, rør glatt med en visp og avkjøl noe.
For å dekke herlighetene med sjokolade, hold de over bollen med smelta sjokolade, bruk en skje og hell/drypp sjokolade over til all eggehvite er dekket. La overflødig sjokolade få renne av og sett bollene på bakerista. Dette er kosejobben sin det!
La bollene få stå litt før du vender dem i kokosmasse.

Jeg var fancy-nancy og pyntet et par av bullarna med smeltet hvit sjokolade som jeg sprøytet ut med en lite kremmerhus.


Ei lita mus må har vært borti kokosbollen..

3 kommentarer:

  1. Åhhhh namenam:-D Dette skal jeg prøve ut:-D kanskje nå i helga alt:-D

    SvarSlett
  2. faen du er cutie altså.
    kanskje det æ burde varte opp med til kidsa her i nord.

    SvarSlett