lørdag 7. februar 2009

Faglig påfyll med smaksprøver i fleng


I går reiste jeg på ekspedisjon ut til Lillestrøm for å besøke messa Smak 09. Jeg deltok på et jobbrelatert seminar som het "Konseptutvikling innen sjømat" med interessante foredragsholdere fra blant annet Eksportutvalget for Fisk og Lofotprodukter, som jeg for et par år tilbake gjorde en markedsundersøkelse for i studiesammenheng.

På torsdag var det NM i kokk der en gammel kjenning, Gunnar Hvarnes vant. Da blir det Gunnars tur å delta i Bocuse d'Or 2010! Gunnar var kokk i Annen Etage på Hotell Continental da jeg var lærling der i 1998-2000 og jeg husker han som en veldig real kar. Lykke til Gunnar!

Etter seminaret vandret jeg rundt på messa, pratet med trivelige folk og mumset meg igjennom tre messehaller. Jeg smakte på litt av hvert; varmrøkt reinsdyr fra Troms (utrolig godt), kaker, ost, sjømat og spekemat. På drikkefronten ble det aloe vera juice (en mulig ny helsefavoritt?), ø-cola fra Søbogaard, limonade i slushform og aldri så lite musserende (det var selvsagt kun for å teste de nye champagneglassene til Culina).

Oluf Lorentzen hadde utstilt noe så spesielt som grønn flyvefiskrogn. Jeg har aldri sett lignende før og tenkte i mitt stille sinn at her har det vært konditorfarge på lur, men nei, rogna er faktisk grønn. Siden mitt eget digitalkamera har vært ødelagt i et par måneder, har jeg funnet en link her som viser hvordan den ser ut.

Med stor forkjærlighet for Figgjo's fantastiske serviser fra 60- og 70-tallet var det stas å slå av en lang prat med en av deres konsulenter. En tur til deres fabrikkutsalg i Sandnes står høyt på ønskelista mi ved neste Stavangerbesøk.
Jeg fikk også tatt det spesialdesignede og superhemmelige serviset som ble utviklet for Geir Skeie til Bocuse d'Or 2009 nærmere i øyensyn. Jeg turte ikke engang holde det i frykt for å knuse kunstverket for deretter og bli kjeppjaget ut av Lillestrøm for aldri mer å kunne tilbakevende til Smak-messa. Skrekk og gru!

Messe tar på, så resten av kvelden var jeg rimelig dorsk.
Jeg har derimot en aldri så liten torskerett fra tidligere i uka jeg skal legge ut senere i dag. Nå skal jeg snart ut i de snøhvite Oslogatene før de forvandles til slapsekaos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar